AMANDA

Amanda Flodin is a Swedish mezzo soprano with a passion for expressivity, chamber music, coloratura, timing and stage communication. That makes her perfect for performing early and contemporary music. She is curious, brave and present! Amanda´s specialty is to magnetize the audience with her tonal beauty and her colourful expression. Scroll down for more info in English!

Amanda Flodin är frilanssångerska med fokus på nutida och tidig musik samt att skapa ett starkt personligt uttryck i dessa stilar.

2024 inleddes med urpremiären av Systemet – Operakompaniet Man Must Sings femte beställningsverk. Halsbrytande och vansinnigt underbar enligt Scenkonstguiden. Amanda gestaltade karaktären Maggan, en hemlös kvinna vars son har blivit fosterhemsplacerad. 

Särskilt stark är Amanda Flodin som modigt lämnat allt som har att göra med att sjunga ’fint’ och ’snyggt’ åt sidan. Det är raspigt och skavigt – och går rakt in

skrev GöteborgsPosten.

Systemet spelades på Stockholms Stadsteater i april 24. Ur Dagens Nyheter: 

“…är sångstämmorna ypperligt gestaltade. I synnerhet Maggans medvetet fula och stakande fraser.”

Under februari 2024 medverkade Amanda i Utomjordiskas föreställning Hon har bolat med djäfvulen på Gathenhielmska Huset i Göteborg. Föreställningen som tog upp 1600-talets häxprocesser utgjordes av tidig musik och elektronik och Amanda framförde bland annat Hildegard von Bingens Ave Generosa.

Amanda framförde ett specialskrivet arrangemang av Bellmans Liksom en Herdinna på Kungliga Akademiens Festkonsert “Sverige 500 år” 2023 som spelades in av Sveriges Radio P2 

https://www.facebook.com/100000025622867/videos/321166960655035/

Amanda gestaltade karatären Venus i Olle Niklassons operaperformance Solitary Traveler skapad utifrån Isaac Newtons Principia Mathematica på House of Possibilitas och Atalante, Göteborg 2023. 

I starten av 2023 var Amanda solist med Göteborg Baroque i ett program som turnerade i Västsverige, där hon gestaltade Irene i Händels oratorium Theodora. Ur recensionen: 

Som en mjuk omfamning var sedan mezzosopranen Amanda Flodins tolkning av “As with rosy steps the morn”. En tolkning som spred en varm lyster omkring sig. 

Under 2022 spelade hon Mamman i den nyskrivna barnoperan JAG VET INTE VEM JAG ÄR OCH JAG ÄLSKAR DET beställd, producerad och urframförd av Operakompaniet Man Must Sing.  Ur Expressen: Queeroperan ”Jag vet inte vem jag är och jag älskar det” för lågstadiet är den första barnsatsningen från ”Man must sing!”, en av Sveriges mest ambitiösa fria operagrupper. Ständigt petande i samtidens öppna sår – klimathot, flyktingkris och könsidentitet. Pandemiåret 2021 har de uruppfört inte mindre två nya operor som de själva beställt. Hur det ens är möjligt? Ja, inget verkar skrämma dem. 

2021 var Amanda en av tre sångsolister i Göteborg Baroques musikfilm Voices of a Spinning Pan som spelades in i Lala Rascics konstutställning på Röda Sten Konsthall i regi av Per Buhre. Se filmen här: https://youtu.be/hD-nFZ9srws 

Filmen prisades i GöteborgsPosten med orden: ”Man behöver inte veta vilka karaktärerna är, vad som har hänt dem eller vilka lidanden de står inför. Det är en ren känsla av förtvivlan som binder filmen samman och som förmedlas med stor inlevelse av de tre sångsolisterna. Allt är mycket precist, professionellt och smakfullt genomfört. Jag ryser av välbehag. Bättre än så här blir det inte i pandemitider.”

2021 gestaltade Amanda  karaktären Ann i världspremiären av Scener ur ett polyamoröst äktenskap, ett beställningsverk till det normkreativa operakompaniet Man Must Sing. Föreställningen är en drastisk humoristisk kammaropera som handlar bla om könsdysfori, psykisk ohälsa och ofrivillig barnlöshet. Ur GöteborgsPosten: De tre sångarna i Man Must Sing har gjort sig kända för att göra nyskrivna verk av riktigt bra svenska komponister. (…) Amanda Flodins existentiellt tvekande mono-hetero och ickebinära mezzokaraktär kular och ägnar sig åt viskande röstexperiment i mikrofon.

Sommaren 2021 gestaltade Amanda karaktären Tisbe i Eskilstuna sommaroperas uppsättning av Rossinis Askungen (regi: Per-Erik Öhrn) I Eskilstunakuriren lovordades föreställningen: “Överhuvudtaget är castingen imponerande. Agnes Wästfelt och Amanda Flodin är underbara som griniga och bortskämda styvsystrar, och deras sång bidrar starkt till att det lyfter i första aktens final och i sextetten i andra akten. “

I september 2021 släpptes Göteborg Baroques CD-skiva “Then Svenska Messan” (JH Roman) där Amanda är solist. Skivan hamnade genast på tredje plats på Sverigetoppen över mest sålda och streamade klassiska skivor i Sverige, bäst säljande på Naxos samt har fått fantastiska recensioner i Dagens Nyheter, OPUS, Capriccio och Sveriges Radio Musikrevyn. “Även alten Amanda Flodin har en vacker och uttrycksfull stämma som också gifter sig fint med både kören och andra solister. Vill du höra något mer av Roman än den obligatoriska Drottningholmsmusiken, så har du nu chansen. En så mycket bättre inspelning av Romans Then Svenska Messan lär inte dyka upp i överskådlig framtid.” (Capriccio)

2020 sjöng Amanda en av de två rollerna i Sverigepremiären av kammaroperan As One (Kaminsky/ Reed/ Campbell) om en transkvinna. (Regi: Per Buhre) Hon sjöng också flera roller i Schola Gothias uppsättning av mysteriespelet Ordo Virtutum av Hildegard von Bingen.

I2020 medverkade Amanda i Göteborg Baroques föreställning Metamorfos som utspelade sig i Carola Grahns utställning på Röda Sten Konsthall. Föreställningen blandade 1600-tals musik med ensemblens personliga berättelse. Se trailer: https://youtu.be/BJ_lXvfq0AM

I GöteborgPosten recenserades föreställningen med orden:Amanda Flodin, mezzosopran väljer en mer tyngdlös barockteknik med mycket lite vibrato. Hon presterar särskilt väl i den snabbare monteverdiska ornamentiken och berör med sin personliga gestalt.

2019 mottog Amanda  Västra Götalandsregionens arbetsstipendium. Hon turnerade med  “Dolcezza di morte” – ett program med kvinnliga 1600-talstonsättare tillsammans med Magnus Kjellson, Fredrik From och Anders Ericson från Göteborg Baroque.

Amanda mottog 2018 Konstnärsnämndens 2-åriga arbetsstipendium. I oktober 2018 uruppförde hon rollen som Evi i kammaroperan ”Kom inte hit” ‐ ett beställningsverk av det normkreativa operakompaniet Man Must Sing som belyser migrationspolitik och familjesplittring. Librettot är baserat på verkliga levnadsöden.

Amanda gestaltade karaktären Messagiera i den kritikerrosade uppsättningen av Monteverdis Orfeo med Göteborg Baroque på Röda Sten Konsthall. ”Amanda Flodins magnifika vokala och sceniska gestaltning” skrev Martin Nyström i Dagens Nyheter. Man Must Sings egenproducerade beställningsverk Akvarium valdes ut att spelas på Scenkonstbiennalen 2017 i konkurrens med all scenkonst framförd i Sverige under två år.

Amanda mottog Göteborgs Stads kulturstipendium 2017. Ur motiveringen: ”..lyckas Amanda hitta uttryck av högt konstnärligt värde som får oss att lyfta blicken från vardagen in i samtiden, tillbaka mot historien och in i oss själva”

Efter att ha blivit utsatt för näthat skapade Amanda 2016 tillsammans med Per Buhre och Utomjordiska föreställningen Witch, Bitch, Temptress, Feminist med barockmusik uteslutande komponerad av kvinnor. Föreställningen spelades på den feministiska festivalen Barocka Kvinnor på Röda Sten Konsthall i Göteborg och var en fusion av barockmusik, improvisation, performance och videoprojektioner med autentiskt näthat.

Tillsammans med Man Must Sing beställde, producerade och framförde Amanda rollen som Alice i kammaroperan Akvarium, med urpremiär 2016 på Atalante i Göteborg. Akvarium handlar om klimatångest, hemlöshet och positivt tänkande.

Amanda gjorde ett inhopp i Opera Estrads uppsättning av The Bear ﴾Walton﴿ på Kronhusteatern, där hon studerade in den kvinnliga huvudrollen med en veckas varsel. The Bear var världens första opera för döva, med både hörande sångare och döva skådespelare på scen. Amanda är sedan 2006 sångare i frigruppen Göteborg Baroque, där hon även sitter i det konstnärliga råd som tar fram ensemblens generalprogram

Amanda Flodin is a mezzo soprano with focus on early and contemporary music and a mission to always create a powerful and colourful expression.

In 2021 Amanda will portray Ann in the world premiere of Scener ur ett polyamoröst äktenskap commissioned by the opera company Man Must Sing.

In 2020 Amanda performed one of the two parts in the Sweden premiere of the chamber opera As One (Kaminsky/ Reed/ Campbell) about a transgender woman. She also sang several parts in the mystery play Ordu Virtutum by Hildegard von Bingen.

In 2019 Amanda was rewarded with the cultural scholarship from the region of Västra Götaland. She performed the concert “Dolcezza di Morte” with music by female composers from the 17th century together with Magnus Kjellson, Anders Eriksson and Fredrik From from Göteborg Baroque in several important Swedish festivals.

Amanda was rewarded with  and the cultural scholarship from the city of Göteborg in 2017, a two-year grant from the Swedish Arts Grants Committee in 2018 and the cultural scholarship from the region of Västra Götaland in 2019 .

In 2018 Amanda became a proud holder of a two-year grant from the Swedish Arts Grants Committee (Konstnärsnämnden)

In 2018 Amanda sang the part of Evi in the world premiere of the chamber opera Kom inte hit! commissioned by her opera company Man Must Sing. The libretto was based on a true story and speaks about one of the most important issues of our time: migration. The same year Amanda performed the character Messagiera in Monteverdis Orfeo, and got reviews like “vocally and scenic magnificent”

In 2017, except for giving birth to a wonderful daughter, taking her to rehearsals, meetings and even bringing her on to the stage one time, Amandas opera company Man Must Sings chamber opera Akvarium was selected to be performed at The Swedish Biennale for performing arts (Scenkonstbiennalen) , Swedens largest festival for performing arts. Amanda was also very proud to be awarded with a one-year grant from the Swedish Arts Grants Committee and the cultural scholarship from the city of Göteborg! “…Amanda manage to find artistic expressions that makes us forget every day life and reflect around our time, the history and the future”

2016 was a magic year for Amanda, with lots of dreams coming true! Together with Per T Buhre and Utomjordiska she created Witch, Bitch, Temptress, Feminist – a show about internet trolling towards women with baroque music written by female composers and authentic texts from the internet, see video or listen to excerpt! This was also the year for the world premiere of the contemporary chamber opera Akvarium, sang in Swedish about the climate change, being homeless and positive thinking. Akvarium was commissioned, produced and performed by the opera company Man Must Sing. Watch trailer! Finally Amanda did a jump-in in the chamber opera The Bear with Opera Estrad at Kronhusteatern, and learnt the female leading part in only one week…crazy and wonderful!

Amanda studied at the Academy of Music&Drama in Göteborg. During her studies she started to sing with distinguished groups like Göteborg Baroque and the independent baroque opera society Utomjordiska, which has been an invaluable experience for her artistic development!

Immediately after her final exams she got a wonderful contract in a vocal quartet at the Vara Concert Hall where she got the opportunity to sing concerts with Barbara Bonney, perform baroque opera with Andrew Lawrence King and give about 100 performances annually including children´s shows, contemporary staged music and much more.

Amanda has been doing French baroque opera in Swedish for teenagers, she has performed a staged version of the “Kanarievogel-Kantate” by Telemann (including throwing a toy cat at a lady in the audience), she has been singing Orfeo in a queer version of Gluck’s opera, she world premiered five big solo pieces at the Ljudvågor Festival in Visby 2014, she has been singing with a megaphone on her head and with molded latex on her torso. Whatever music or context, Amanda always tries to express something important.

4404